Informacje o urzędzie

Print Drukuj

  1. Powiatowy Urząd Pracy w Limanowej zwany dalej „Urzędem” jest jednostką organizacyjną Powiatu Limanowskiego, realizującą zadania publiczne wynikające z przepisów:
    1. ustawy z dnia 20 marca 2025. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz.U. z 2025, poz. 620),
    2. ustawy z dnia 20 marca 2025 o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2025, poz. 621),
    3. przepisów ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107),
    4. przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 44 ze zm.),
    5. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.),
    6. innych obowiązujących aktów prawnych.
  2. Urząd jest samodzielną powiatową jednostką budżetową, nie posiadającą osobowości prawnej, wchodzącą w skład powiatowej administracji zespolonej, realizującą zadania samorządu powiatu w ramach publicznych służb zatrudnienia.
  3. Nadzór nad Urzędem sprawuje Starosta Limanowski.
  4. Obszar działania Urzędu obejmuje Powiat Limanowski w skład którego wchodzą gminy: Dobra, Jodłownik, Kamienica, Laskowa, Łukowica, Miasto Limanowa, Gmina Limanowa, Miasto Mszana Dolna, Gmina Mszana Dolna, Niedźwiedź, Słopnice, Szczawa, Tymbark.
  5. Siedzibą Urzędu jest Miasto Limanowa.

Przedmiot  i  zakres  działania

  1. Przedmiotem działania Urzędu jest realizacja zadań publicznych samorządu Powiatu o charakterze ponadgminnym w zakresie przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107), w szczególności zadań w zakresie:
        1. aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy, o których mowa w art. 38 ust.1 oraz w pozostałych przepisach ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz. U. z 2025 r. poz. 620), zwanej dalej Ustawą,
        2. aktywizacji zawodowej i integracji społecznej cudzoziemców, o których mowa w ustawie z dnia 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzenia pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2025 r. poz. 621),
        3. rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 44 ze zm.)
        4. innych zadań przewidzianych w odrębnych przepisach prawa.
  2. Do zadań Urzędu w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy należy w szczególności:
  1.  pozyskiwanie i realizowanie ofert pracy;
  2.  rejestrowanie bezrobotnych i poszukujących pracy;
  3.  organizowanie i finansowanie form pomocy określonych w ustawie, w szczególności pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego, szkoleń, staży oraz prac interwencyjnych i robót publicznych;
  4.  kontrola prawidłowości realizowanych form pomocy określonych w ustawie;
  5.  realizacja zadań określonych w ustawie w ramach powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych;
  6.  udzielanie informacji o zakresie form pomocy i możliwości ich zastosowania;
  7.  prowadzenie sprawozdawczości z realizowanych zadań, w tym w zakresie badań ujętych w programie badań statystycznych statystyki publicznej oraz we współpracy z WUP, prowadzenie badań i analiz dotyczących rynku pracy i ewaluacji polityk rynku pracy;
  8.  inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub złagodzenie problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grup pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy;
  9.  współdziałanie z Powiatową Radą Rynku Pracy w Limanowej w zakresie rynku pracy oraz wykorzystania środków Funduszu Pracy;

10)współpraca z gminami w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, informacji dotyczących form pomocy określonych w ustawie oraz realizacji wobec długotrwale bezrobotnego działań wynikających z porozumienia o współpracy, o którym mowa w art. 198, oraz w zakresie zatrudnienia socjalnego, o którym mowa w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym;

  1. współpraca z podmiotami, o których mowa w art. 36 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej;
  2. współpraca z WUP, w tym w zakresie świadczenia form pomocy określonych w ustawie;
  3. współpraca, w szczególności ze szkołami ponadpodstawowymi, uczelniami i podmiotami ekonomii społecznej w zakresie realizacji poradnictwa zawodowego, w tym promowania uczenia się przez całe życie oraz działań informacyjnych dotyczących wsparcia skierowanego do osób do 30. roku życia;
  4. wydawanie decyzji o:
    1. uznaniu danej osoby za bezrobotnego,
    2. odmowie uznania danej osoby za bezrobotnego oraz utracie statusu bezrobotnego,
    3. odmowie uznania danej osoby za poszukującego pracy oraz utracie statusu poszukującego pracy,
    4. przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu lub wznowieniu wypłaty oraz utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku, stypendium i innych finansowanych z Funduszu Pracy świadczeń niewynikających z zawartych umów,
    5. obowiązku zwrotu nienależnie pobranego zasiłku, stypendium oraz innych nienależnie pobranych świadczeń finansowanych z Funduszu Pracy,
    6. odroczeniu terminu spłaty, rozłożeniu na raty lub umorzeniu części albo całości nienależnie pobranego świadczenia udzielonego z Funduszu Pracy, albo należności z tytułu zwrotu środków przyznanych na finansowanie form pomocy, albo odmowie odroczenia terminu spłaty, rozłożenia na raty lub umorzenia;
  5. realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego państw, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. a–d, oraz państw, z którymi Rzeczpospolita Polska zawarła dwustronne umowy międzynarodowe o zabezpieczeniu społecznym, w zakresie świadczeń dla bezrobotnych, w tym realizowanie decyzji, o których mowa w art. 35, a także wypłaty zasiłków zachowanych zgodnie z art. 35 ust. 5;
  6. realizowanie zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między państwami, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. a–c, w szczególności:
    1. realizowanie działań sieci EURES na terenie powiatu we współpracy z ministrem właściwym do spraw pracy, samorządami województw oraz innymi podmiotami uprawnionymi do realizacji działań sieci EURES,
    2. realizowanie zadań związanych z udziałem w partnerstwach transgranicznych EURES na terenie działania tych partnerstw;
  7. realizowanie zadań wynikających z umów międzynarodowych i innych porozumień z partnerami zagranicznym w obszarze migracji zarobkowych, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 4;
  8. organizowanie i finansowanie szkoleń pracowników PUP;
  9. realizacja zadań związanych z KFS, w szczególności:
    1. określanie szacunkowego zapotrzebowania na środki KFS na terenie powiatu,
    2. możliwość zgłoszenia do WUP w terminie do dnia 30 listopada każdego roku nie więcej niż jednego priorytetu wydatkowania KFS na kolejny rok właściwego dla danego powiatu, po zasięgnięciu opinii powiatowej rady rynku pracy,
    3. ogłaszanie naborów wniosków o finansowanie kształcenia ustawicznego i ocena wniosków,
    4. zawieranie umów na realizację kształcenia ustawicznego finansowanego z KFS,
    5. kontrola i rozliczanie finansowe zawartych umów,
    6. promocja KFS i badanie wyników pomocy udzielonej ze środków KFS, we współpracy z WUP,
    7. badanie wyników pomocy udzielonej ze środków KFS, we współpracy z WUP;
  10. opracowywanie i realizowanie programów finansowanych z rezerwy Funduszu Pracy;
  11. współpraca z ministrem właściwym do spraw pracy i innymi organami publicznych służb zatrudnienia w zakresie prowadzenia zbiorów danych;
  12. inicjowanie i realizowanie projektów pilotażowych;
  13. realizowanie programów regionalnych na podstawie porozumienia zawartego z WUP;
  14. realizowanie kampanii informacyjnych i promujących działania WUP i PUP;
  15. inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu identyfikację, dotarcie z informacją o możliwościach skorzystania z form pomocy określonych w ustawie i zmotywowanie do aktywności zawodowej osób niezarejestrowanych, w tym osób biernych zawodowo, samodzielnie lub we współpracy, w szczególności z:
    1. podmiotami ekonomii społecznej, o których mowa w art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej,
    2. jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej,
    3. podmiotami systemu oświaty, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe,
    4. uczelniami, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;
  16. rejestrowanie w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w art. 26 ust. 1 pkt 1, działań, o których mowa w pkt 25;
  17. realizowanie projektów w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy, wynikających z programów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus i Funduszu Pracy;
  18. prowadzenie internetowego serwisu informacyjnego PUP w ramach serwisu, o którym mowa w art. 26 ust. 3 ustawy.

Informacje o publikacji dokumentu